LoHabourn.blogg.se

Matbordet och stolarna.

Publicerad 2015-07-27 22:25:36 i DIY, Lägenheten,

Äntligen, äntligen, äntligen är matbordet och stolarna till vardagsrummet klara!
 
För typ nio månader sen såg jag fyra trästolar på en bytessida på facebook som jag bara fell in love with. Jag bytte till mig dem mot en flaska vin (score) och även fast jag inte hade någonstans att ha dem så bara visste jag att de skulle bli perfekta för mig och Gunnar någon dag. Och nu så var den dagen kommen. Så vi åkte och köpte ett matbord av furu på ikea. Väldigt plain, vilket är bra när man vill måla. Men när vi monterat ihop bordet kände jag att det var ganska fint med trä, framförallt i kontrast till färgen vi planerat att måla om stolarna i. Men nytt trä tycker jag är ganska ocharmigt, så jag fick för mig att jag skulle åldra det lite på ett sätt som jag upptäckt på pinterest för några veckor sen. Dock var det tipset tänkt till lite midre saker typ träramar och askar, men jag tänkte att, what the hell, funkar det på smått borde det funka på stort. Och det gjorde det verkligen. Här är resultatet:
 
Här kommer en instruktion på hur du går tillväga om du skulle vara sugen på att testa:
 
Du behöver:
Svinto
Kaffesump
Ättiksprit
Glasbehållare med lock
 
1. Häll använd kaffesump i glasbehållaren, hur mycket beror på mängden trä. Till bordet använde jag kaffesump från två omgångar bryggning.
2. Fyll upp burken/glasbehållaren till två tredjedelar med ättiksprit.
3. Stoppa ner svinto så att behållaren blir full. Då ser det ur ungefär såhär:
 
4. Låt stå och dra över natten.
5. Se till att ha ett ordentligt underlag som skydd under trät som du ska åldra, då det är ganska starkt och kan färga av sig på golv eller bordytor ( hände mig första gången jag testade så nu hade jag en vaxduk under bordet när jag körde)
6. Sen är det bara att ta svinton och stryka på trät. Det syns inte så mycket i början, men det kommer fram med tiden så var inte orolig. Jag körde ett varv, lät det torka en stund, ca 15 min, och sedan körde jag ett varv till.
7. Låt torka. Beroende på storlek så tar ju detta självklart olika lång tid. Det bästa är om det kan stå i solljus så går det fortare.
8. Borsta av kaffesumpen och sen är det klart att använda!
 
Väldigt smidigt faktiskt. En sak som kan vara bra att veta är att det luktar unk när du använder svintovätskan, men lukten försvinner helt efter ca 2 dygn :)
 
Igår var vi som sagt helt klara och invigde bordet med en härlig måltid. Är verkligen så nöjd!
 
 
Ps. Stolarna är sprayade i färgen Stealth av Montana gold. 
 

Kommentarer

Postat av: Ellinor Netsö

Publicerad 2015-07-27 22:30:42

Va jäkla snyggt det vart! :)

Svar: Åå, Tack så jättemycket :)
Thingsbylova

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lo Habourn

Pyssel och DIY galen 29-åring, boende i Stockholm. Pluggar sömnad och design. Nykter på heltid men njuter av mina andra ovanor som snus, kaffe och socker. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela