LoHabourn.blogg.se

DIY taklampa

Publicerad 2015-07-24 03:37:32 i Allmänt,

Jag har en tendens att börja med något pyssel vid det mest olägliga tillfällen. Som nu, mitt i flyttkaoset, bland alla kartonger och omonterade ikea-möbler så får jag för mig att göra en taklampa. Men jag kan liksom inte hjälpa det, jag vill bara hoppa över allt jobbigt upp packande och gå direkt på inredningspiffandet. Som nu så såg jag ett tips på en lampa på pinterest som jag bara var tvungen att testa att göra. Ganska enkelt men dock en hel del kladd så ha en vaxduk eller stor kartong redo!
 
Det du behöver är:
- Tapetklister
- Plastfolie
- Pilatesboll
- Snöre ca 200 m (papperssnöre hade jag)
- Lampsladd
- Vaxduk eller kartong som underlag
- Sprayfärg om du vill
 
Gör såhär:
1. Lägg vaxduken på golvet eller bordet där du vill jobba.
2. Linda in pilatesbollen i plastfolie.
3. Blanda tapetklistret enligt anvisning på paketet. Om jag skulle göra det igen skulle jag nog använda mindre vatten än anvisningarna visade så att tapetklistret torkar lite snabbare.
4. Doppa snöret i klistret och börja linda runt pilatesbollen. Tänk på att lämna ett hål i snörningen så att du kan sätta i och byta lampa när det är klart.
5. Låt torka. Det ska ta ca ett dygn men min fick stå längre (nästan 2 dygn) men var ändå inte helt torr, men tror som sagt att det går fortare om man har mindre vatten i klisterblandningen.
6. När den är torr så töm pilatesbollen på luft och ta försiktigt ut den genom snörhålet för lampan.
7. Om du vill kan du spraymåla den i önskad färg.
8. Montera upp lampan och KLAR!
 
Jag kommer troligtvis att göra om min senare, blev inte 100% nöjd. Men ska pröva att sprayfärga den i koppar och se om det känns bättre :)
 
 
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lo Habourn

Pyssel och DIY galen 29-åring, boende i Stockholm. Pluggar sömnad och design. Nykter på heltid men njuter av mina andra ovanor som snus, kaffe och socker. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela